Klíčové lokality a metody pašování
Hlavní hranicí, která spojuje Evropskou unii s vnějšími oblastmi, je nadále přechod na hranicích Bulharska s Tureckem, konkrétně na kontrolním stanovišti Kapitan Andreevo. Tato oblast představuje strategické místo v boji proti pašerákům lidí, kteří využívají malé lodě převážející migranty na sever Francie. Často jsou tyto lodě maskované jako nafukovací bazény nebo plachty, což ztěžuje jejich odhalení.
Velká Británie spolupracuje s bulharskými úřady, které už identifikovaly přes 200 plavidel pašovaných přes hranice. Klíčovým nástrojem v této aktivitě jsou speciálně vycvičená psy, jejichž úkolem je odhalovat materiál, z nějž jsou lodě vyrobeny, například gumové části, jež jsou běžně spojovány s nafukovacími čluny.
Úloha psa Adele v boji proti pašování
Adele, pes financovaný britskou vládou, byl vycvičen na vyhledávání gumového materiálu odříznutého z nalezených lodí. Tento přístup umožňuje celním úředníkům rychle odhalit pokusy o dovoz plavidel, která jsou většinou ukryta v nákladních autech, autobusech nebo přihrádách automobilů. Podle informací úřadů jsou tyto lodě často deflatované, skládací a deklarované jako jiné nafukovací předměty, například bazény či plachty, což je pokus o zmírnění kontroly.
Mezinárodní spolupráce a opatření proti pašování
Od února 2023 se Velká Británie a Bulharsko dohodly na společném postupu v boji proti organizovanému pašování migrantů. Velká Británie investovala přes 1,2 milionu liber do podpory bulharských hraničních agentur, dodávajíc jim vozidla, termální kamery, drony a specializované školení zaměřené na vyhledávání v kontejnerových vozidlech a rozpoznávání chování podezřelých osob.
Podle šéfa bulharské hraniční policie Kapitana Andreva bylo při zvýšených kontrolách za poslední období zadrženo více než 200 malých lodí. Zhruba 72 takových plavidel bylo od začátku roku 2025 identifikováno a zabaveno, což představuje zlepšení oproti minulým rokům. Mezi cíle patří i výcvik a vysílání speciálně vyškolených policistů do Velké Británie, odkud se vrací zpět s praktickými zkušenostmi a s cílem zvýšit pestrost a účinnost odhalovacích metod.
Vývoj v pašování a legislativní odpověď
Podle údajů Národní protidrogové agentury (NCA) pochází mnoho lodí z Číny a jsou pašovány do Evropské unie právě přes Bulharsko. Od roku 2023 bylo v Evropě zabaveno přibližně 750 plavidel. Uložené motory jsou obvykle nízkého výkonu, což je činí nevyhovujícími pro bezpečné přejezdy přes kanál nebo na moři.
Navzdory snahám o potlačení distribuční sítě těchto malých lodí a jejich komponent, vzrostl počet migrantů v letošním roce. Od začátku roku do 4. prosince přišlo přes tento přechod 39 292 osob, což se blíží maximu z roku 2022, které dosáhlo 45 774 lidí. Nárůst je spojen i s vyšším průměrným počtem osob na plavidlo.
Reakce politiků a atributy současné situace
Poslanec Chris Philp, bývalý ministr vnitra za opoziční Konzervativní stranu, vyjádřil spokojenost s efektivitou zadržení lodí mezi Bulharskem a Tureckem jako součást dohody z doby minulé vlády. Naopak představitelé současné vlády poukazují na stále rostoucí počet ilegálních migrací, přičemž od července 2024 vzrostly počty ilegálních ubytování v hotelech a jsou zaznamenávány další znepokojivé trendy.
Ministr pro hraniční bezpečnost a azyl, Alex Norris, konstatoval, že organizované skupiny pašeráků působí v rozporu s bezpečností hranic, a slíbil že další opatření mají za cíl snížit motivaci k migraci přes Velkou Británii. Přestože již byly vráceny tisíce migrantů, pokračují snahy o překonávání hranic přes účinné trasy.




