Vyhlášení hry roku a hlavní úspěchy
Hra Clair Obscur: Expedition 33 byla vyhlášena hrou roku na letošních Cenách za hry (Game Awards). Tato franouzsky vyvinutá RPG získala celkem devět ocenění z deseti kategorií, ve kterých byla nominována. Uspěla i v kategoriích nejlepší příběh, nejlepší hudba a nejlepší výkon. Porazila konkurenci například od titulů Death Stranding 2, Donkey Kong Bananza od Nintenda, indie her Hollow Knight: Silksong a Hades 2, stejně jako středověké dobrodružství Kingdom Come: Deliverance 2 a odnesla si hlavní cenu.
Události během ceremoniálu a oznámení nových her
Na slavnostním večeru v Los Angeles diváci poprvé viděli ukázky dvou nových her z série Tomb Raider, pokračování Control Resonant a novou roli ve světě Star Wars. Hra Clair Obscur se odehrává ve světě, kde nadpřirozená bytost známá jako Malířka brání růstu populace přes určitý věk. Příběh sleduje skupinu dobrodruhů, kteří se snaží Malířku zničit. Kritici chválili především emocionální narativ a využití starších, tahových bitevních systémů. Vývojáři hry také podali svůj příběh o skupině Sandfall Interactive, která se sestavila z bývalých zaměstnanců Ubisoftu, aby mohli realizovat svůj sen o vlastní hře, což přispělo k přirozené podpoře hráčů.
Úspěchy na ceremoniálu a ocenění
Clair Obscur byla hlavním favoritem večera a zároveň nejvíce nominovanou hrou v historii cen s celkovým počtem 12 nominací. Tři z nich byly v jedné kategorii — nejlepší výkon. Když přebíral cenu nejlepší hry roku, režisér Guillaume Broche ve vzduchu ochotně přiznal, že letošní rok byl pro jejich studio „podivnou časovou osou“, a poděkoval svému týmu. Vyzdvihl také takzvané „neviditelné hrdiny“ odvětví, tedy ty, kteří vytvářejí tutoriály na YouTube o tvorbě her, protože před tím sami nevěděli, jak na to.
Ocenění, tvůrci a jejich příběhy
Hudební skladatel Lorien Testard získal cenu za nejlepší soundtrack a hudbu. Jeho debutová práce vznikla po jeho zveřejnění kolekce vlastnoručně složené hudby pro videohry na platformě SoundCloud. Ve stejném roce uspěly také kategorie nejlepší RPG, nejlepší nezávislá hra a nejlepší debut indie titul. Herečka Jennifer English, která v této hře namluvila postavu Maelle, získala cenu za nejlepší výkon, přičemž byla předčila kolegy Charlie Coxa a Bena Staora. Jennifer, která se často zmiňuje o svých potížích s ADHD, tuto cenu věnovala „všem neurodivergentním lidem, kteří sledují“.
Stránky, které se hry nezúčastnily
Hra Clair Obscur se dočkala pouze dvou ztrát, na které byla nominována. Battlefield 6 získal cenu za nejlepší zvukový design, zatímco open-world akční RPG Wuthering Waves překvapivě vyhrálo v kategorii fanoušky hlasované Kategorie Hlas diváků. Hra Donkey Kong Bananza, konkurent v kategorii nejlepší rodinná hra, si odnesla cenu za rodinnou hru, a online střílečka Arc Raiders získala titul nejlepší multiplayer. Pokračování Hollow Knight: Silksong bylo oceněno jako nejlepší akční dobrodružství, zatímco anime inspirovaná závodní hra Umamusume: Pretty Derby byla vyhlášena nejlepší hrou na mobilní zařízení.
Organizace a reakce na kritiku
Celosvětově je udílení Cen za hry někdy označováno jako „Oskary herního průmyslu“. Ceremoniál, který pořádá jeho zakladatel Geoff Keighley, kombinuje klasickou slavnostní formu s ukázkami trailerů. Na akci obvykle představují hlavní herní vývojáři své blízké plány na velké tituly, což zřejmě přispívá k vysoké sledovanosti. Mezi hlavní oznámení patřilo RPG Divinity od Larian Studios, tvůrců hry Baldur’s Gate 3, která byla v roce 2023 označena za hru roku. Společnost veřejně naznačila možnost remaku původního Tomb Raidera, ale oznámení o zcela nové hře s Larou Croft bylo překvapením. Mimo jiné byla zveřejněna první ukázka z připravovaného Resident Evil 9, včetně návratu oblíbené postavy Leona Kennedyho a nového shooteru Saros na PS5.
Kontroverze a kritika celosvětové akce
V minulosti je organizace udílení cen kritizována za přílišné zaměření na reklamu a nedostatečné ocenění. Na akci byly často zkracovány proslovy vítězů a v některých kategoriích nebyly prezentace na pódiu vůbec. V návaznosti na změny v roce 2024 byla část kritiky adresována pokusům o větší transparentnost. Nicméně někteří vývojáři stále žádají, aby organizátor Geoff Keighley věnoval více pozornosti problémům v průmyslu, například vysokému počtu propouštění v posledních letech. Tento rok rovněž došlo ke změnám v iniciativě Future Class, založené v roce 2020 k podpoře „stoupajících hvězd“ herního průmyslu. Poslední ročník v roce 2023 připravil na její podporu otevřený dopis v souvislosti s válečným konfliktem mezi Izraelem a Gázou. Před oznámením letošních nominací bylo oznámeno, že projekt nebude pokračovat. Alumni kritizovali program za tokenismus a nedostatek pomoci při navazování kontaktů. Loni udělili cenu Game Changer Amirovi Satvatovi za jeho práci při pomoci propouštěným vývojářům najít zaměstnání.
Závěr
Organizátoři a média pokračují v debatách o směřování a transparentnosti Gala Game Awards, zatímco událost zůstává hlavní scénou herního průmyslu, přitahující pozornost nejen díky vítězům, ale i díky oznámením a kontroverzím.




