Na minulý týden jsem se zase párkrát úplně ztratil v práci — prostě pozornost všude možně, jen ne tam, kde měla být. Možná to znáš taky: e-maily, zprávy, notifikace z Instagramu (ano, i v sedm večer). Říkal jsem si, že to musí jít líp, a začal zkoušet pár jednoduchých triků, co jsem našel. A víš co? Něco z toho fakt funguje — možná to není hurá efekt, ale je tam posun. Tady je pár tipů, které stojí za vyzkoušení.
1. Technika Pomodoro — malá pauza, velký rozdíl
Možná už jsi o ní slyšel — pracuješ 25 minut v kuse a pak dáš 5 minut pauzu. Jde o to, že náš mozek není stroj, a dlouhé „jede nonstop“ prostě nezvládne dobře. Používám na to třeba aplikaci Focus To-Do, která mi připomene, kdy začít a kdy skončit. Někdy mi přijde těch 25 minut moc, ale pak se rychle rozhýbu a fakt se soustředím.
2. Minimalizuj rušivé vlivy (jo, vím, zní to jako klišé)
Vím, jak těžké je vypnout telefon — v našem chatu si skoro každý stěžuje, že bez něj nevydrží. Ale když si aspoň na hodinu vypneš notifikace nebo telefon úplně vysuneš z pokoje, změní se to. U mě to funguje hlavně, když pracuju na důležitých úkolech. Neříkám, že to zvládnu vždycky, ale když se daří, mám po práci víc času na kafe s kamarády.
3. Prostor, kde můžeš „zapnout“
Bydlím v Praze, a když chci fakt něco dokopat, jdu často do kavárny, kde to není moc rušivé. Prostředí hodně pomáhá, i když jsem introvert a rád pracuju doma. Tady jde hlavně o to, že mozek dostane signál: „Teď se maká.“ Takže jestli máš v okolí příjemné coworkingové centrum nebo klidnou knihovnu, proč to nezkusit?
4. Krátké cvičení a čerstvý vzduch jako restart
Naše máma vždycky říkala: „Čerstvý vzduch otevře hlavu.“ Zdá se to jako banalita, ale na tom něco bude. Měsíce tři zpátky jsem začal dělat krátké protažení nebo pětiminutovou procházku po každých dvou hodinách práce — a znatelně jsem méně přemýšlel o tom, že se mi nechce dál. Je to taky o změně rytmu, která příliš dlouhé soustředění narušuje.
5. Plánuj dopředu, ale nech prostor pro improvizaci
Začal jsem si dělat jednoduché to-do listy v papírovém notesu — ne v aplikaci, protože mi tam věci „utíkají“. Ale pozor — netlač se hned do šuplíku s úkoly na celý týden. Lepší je si na začátku dne naplánovat 3–4 věci, co chceš zvládnout, a zbytek nechat plynout. Ne vždy si sedneš přesně k tomu, co jsi chtěl, a to je v pohodě. V každém případě je fajn mít přehled.
Vypadá to jednoduše, ale je potřeba to fakt zkoušet a upravovat podle sebe — možná mi prostě jen štěstí přeje, kdo ví. Každopádně, když se cítíš rozptýlený nebo unavený, seber tyhle tipy a vyzkoušej, jestli ti taky nebudou fungovat. a když jo — klidně dej vědět, co ti pomohlo, zajímá mě to.