Co vám váš šéf nikdy neřekne o tom, jak dostat povýšení

Objevte skryté tipy, jak dostat povýšení. Co za tím opravdu stojí a proč nestačí jen tvrdě pracovat. Praktické rady z českého prostředí.

Všichni toužíme po povýšení – lepší plat, větší zodpovědnost a hlavně respekt v práci. Ale pravda je taková, že šéfové často neříkají všechno na rovinu. Měsíce jsem sledoval, co se ve firmě děje, poslouchal rozhovory v kuchyňce a zjišťoval věci, které vám oficiální meetingy nepřiblíží. Tady je pár věcí, co vám šéfové většinou zamlčují.

1. Povýšení není jen o výkonu

Myslíte si, že když makáte jak šroub a plníte všechny úkoly? Jo, to je základ, ale moc to nestačí. Můj kolega, který je o třídu horší v práci, ale umí lidi okolo sebe „nastartovat“, dostal povýšení dřív než já. Zahrnuje to taky „politiku“ v kanceláři – lidi si musí všimnout, že jste leader, ne jen tiše pracující jednotlivec.

2. Šéf nechce problémy, chce klid

Na schůzkách se často hovoří o výsledcích, ale co se neříká, je, že žádný nadřízený nechce riskovat s něčím, co by mohlo rozbít tým nebo přinést starosti. Takže pokud jste vidět jako „někdo, kdo dělá problém“, i když máte pravdu, povýšení možná nečekejte. To, jak zvládáte konflikty a jak jste „v obraze“ mimo oficiální dohled – to je fakt důležitý.

3. Ukažte, že víte, kam firma směřuje

Na jednom meetingu před pár měsíci jsem slyšel, jak vedoucí mluvil o dlouhodobých cílech firmy. Lidi, co měli připravené návrhy, jak pomoci těch cílů dosáhnout – jasně zabodovali. Takže jestli chcete povýšit, nestačí dělat „dobře svou práci“ – zkuste přijít s nápady, které jsou v souladu s vizí firmy. Šéf si toho všimne, i když nebylo napsáno v pracovním popisu.

4. Povýšení může přijít přes doporučení – networking je klíč

Každý má oblíbené lidi, na které dává přednost. Může to znít kdovíjak, ale trochu se to děje. Můj známý, když se chtěl přesunout na lepší pozici, začal více komunikovat s klíčovými lidmi v top managementu – ne přes e-maily, ale osobně. Možná vás příště nečeká jen tvrdá práce, ale taky investice do vztahů na pracovišti.

Jak si na to počínat?

  • Buďte vidět, ale ne nátlakově – zeptejte se šéfa na zpětnou vazbu v klidu
  • Spolupracujte, ne jen soutěžte – ukažte, že pomáháte týmu
  • Přicházejte s nápady, ať už na zlepšení procesů nebo výstupu
  • Zajímejte se o firemní cíle a trendy, o kterých se mluví
  • Nebuďte jen v e-mailu – zkuste více neformálních debat nebo obědů

Celkově – povýšení je víc než jen checklist úkolů. Je to o tom, jak vás vidí ostatní, jak pomáháte dosahovat cílů firmy a jak zvládáte lidskou stránku věci. Říká se, že šéfové nemluví o všem – tak zkuste číst mezi řádky a dělat kroky, které nemusí být na první pohled patrné.

Máte nějaké vlastní zkušenosti s povýšením? Nebo vám přijde, že je to spíš otázka štěstí? Pojďme o tom pokecat v komentářích – zajímá mě, jak to vidíte vy.