Na první pohled to vypadá jako sen – nemusíte nikam dojíždět, nemusíte se oblékat do všeho, co Vám doporučuje dress code a šéf vás nevidí na očích. Ale… pracovat z domova opravdu není pro každého a často si ani nevšímáme, jak některé maličkosti ničí naši produktivitu a energii.
Na minulém týdnu jsem si s kolegou povídal o home office a zjistil jsem, že většina lidí dělá ty samé chyby. možná jste na ně taky narazili, ale stále si neuvědomujete, jak moc vám to ubírá sílu. Jestli to zní jako vy — čtěte dál, může to pomoci.
1. Neoddělujete pracovní prostor od zbytku bytu
Jo, vypadá to jako prkotina, ale když sedíte s laptopem v obýváku, obklopeni rozestlanými věcmi a zbytkem rodiny – těžko se soustředíte. Moje máma říkávala: „když člověk nemá jasné hranice, není to nikdy úplně ono“. Je dobré si vyhradit aspoň malý koutek – stůl, pokoj, nebo i speciální židli. Ne, postel to není. A pokud máte možnost, zavřete za sebou dveře.
2. Odkládáte pravidelné pauzy
Na home office je snadné pořád „něco dělat“ a zapomenout si odpočinout. Sám jsem to párkrát zažil — sezení u počítače osm hodin v kuse, aniž bych se pořádně protáhl nebo napil vody. A to je chyba! Ruce, oči, záda to potřebují, i když jde jen o krátkou pětiminutovou pauzu. Pomůže i jednoduché cvičení nebo odchod na balkon na pár minut čerstvého vzduchu. V práci to často za nás řeší schůzky nebo kolegové, doma to musíte ovládat sami.
3. Přepínáte se mezi pracovními a osobními úkoly bez plánu
Tahle chyba je asi ta nejhorší ztráta energie – začnete ráno pracovat, pak rychle něco doma uklidíte, pohlídáte děti nebo vyřídíte e-maily na osobní poštu, a během dne už pořád jen přepínáte. Výsledkem jsou rozházené myšlenky a pocit, že jste vlastně nic pořádně nedotáhli. Zkuste si rozplánovat čas – třeba určitý úsek čistě na práci, pak pár minut na domácí záležitosti a zase zpátky. A rozhodně nepracujte při sledování seriálu, protože to fakt nefunguje.
4. Zapomínáte na správný režim dne
Někdo může říct, že je to fajn, začít pracovat, kdy chce. Ale pokud vstáváte v poledne a pak běžíte do akce, dopadá to většinou na energii špatně. I když je to home office, je fajn udržovat alespoň základní režim – vstávat a chodit spát v přibližně stejný čas, dát si snídani, a pokud možno i pauzu na oběd mimo pracovní prostor.
Jak to teda zlepšit?
- Vyhraďte si pevné pracovní místo (ano, dokonce i když máte malý byt v Praze nebo Brně)
- Připomínejte si pauzy – nastavit si budík není ostuda
- Plánujte si den rozumně – třeba aplikace s time-blockingem pomáhají
- Zkuste separovat práci a osobní život – ideálně nezůstávejte od rána do večera v pyžamu
Vím, že ne všechno se dá hned a perfektně dodržovat – v naší době plné mejlů, zpráv a on-line meetingů to prostě nejde vždycky. ale třeba už teď si vezmete něco z toho, co znám z vlastních zkušeností a kolegů. a když už nic, napište do komentářů, jaké máte vy tipy nebo co taky doma při práci pro sebe řešíte. vím, že to není jednoduché, ale jde to zvládnout.
V každém případě – držím palce, ať vám energie doma nepřestává, protože když ji není – práce jde víc pomalu a nervozita roste. no a taky mě zajímá vaše zkušenost, takže klidně pište nebo sdílejte.