Změny v původních cílech a nové požadavky
Evropská unie upravila své původní plány na zákaz prodeje vozidel poháněných benzinem a naftou do roku 2035. Doposud platily pravidla, podle nichž by všechny nově prodávané automobily od tohoto data měly být bez emisí, avšak automobilky, zejména ty z Německa, silně lobovaly za úlevy. V důsledku toho Evropská komise navrhla, že od roku 2035 budou muset 90 % prodaných nových automobilů splňovat kritéria nulových emisí, což je mírnější požadavek než původní 100%.
Argumenty a důvody změn
Podle sdružení evropských automobilek ACEA je v současnosti poptávka po elektrických vozidlech příliš nízká. Bez změn pravidel by mohli výrobci čelit pokutám v řádu několika miliard eur. Menší podíl 10 % by mohly tvořit klasické vozy s benzinovým či naftovým motorem, nebo hybridní vozy. Výrobci budou muset kompenzovat zvýšené emise těchto vozidel prostřednictvím použití biopaliv a tzv. e-paliv, které jsou syntetizovány z zachyceného oxidu uhličitého.
Nové požadavky na výrobní materiály a ekologická opatření
Kromě emisních standardů budou automobilky od roku 2035 vyžadovat, aby používaly v rámci své výroby ocel s nízkým obsahem uhlíku, vyrobenou v Evropské unii. Tato opatření mají zmírnit dopad na životní prostředí při výrobě automobilů a podpořit udržitelnější přístup v sektoru dopravy.
Obavy a kritika změn
Odpůrci tohoto kroku varují, že zmírnění pravidel může zabránit plynulejšímu přechodu k elektromobilitě a zvýšit zranitelnost Evropy vůči konkurenci ze zahraničí. Nezisková skupina T&E pro zelenou dopravu upozornila, že Velká Británie by neměla následovat příkladu EU a měla by i nadále posilovat své vlastní plány na ukončení prodeje tradičních automobilů v rámci mandátu „Zero Emission Vehicles“.
„Velká Británie musí stát pevně na svém. Náš mandát na nulové emise již přináší pracovní místa, investice a inovace. Jako velcí exportéři nemůžeme konkurovat jinak, než že budeme inovovat a globální trhy se rychle přecházejí na elektrickou energii,“ řekla Anna Krajinská, ředitelka T&E v UK.




