8 neuvěřitelně jednoduchých tipů, jak být v práci efektivnější

Zjednodušte si pracovní den s 8 praktickými tipy, které opravdu fungují. Zlepšete svou efektivitu bez stresu a chaosu.

pracovat chytře, ne tvrdě, to slyšel každý. ale jak to udělat, když vás den za dnem zahlcují meetingy a emaily, které nikdy nekončí? možná i vy máte pocit, že práce nejde dopředu tak rychle, jak byste chtěli. nedávno jsem s kamarády a kolegy řešil, kde se to nejvíc zasekává – a našli pár fíglů, které fakt fungují (i když snad ne u každého). tak jsem to dal dohromady a tady máte osm jednoduchých věcí, které můžete zkusit hned teď.

1. Začněte den s jasným cílem

tohle je vlastně klasika, ale asi málokdo si to opravdu napíše – já třeba často něco „měl v hlavě“ a zapomněl. zkuste si ráno nebo den předem udělat seznam tří nejdůležitějších úkolů. nemusí to být věci na celý den, ale ty klíčové. když se tohle naučíte, práce dostane směr a hned je to lepší.

2. Vypněte zbytečné notifikace

hodně lidí to podceňuje – emaily, messengery, appky nonstop pípají. třeba i v našem chatu často padá něco, co vůbec nemusím řešit hned. zkuste během práce ztlumit nebo vypnout všechno, co není urgentní. vím, zní to jako no-brainer, ale mě to fakt pomohlo soustředit se.

3. Metoda Pomodoro – kdo nezkusil, ať jde!

25 minut práce pak 5 minut pauza. tohle pravidlo je staré jako svět, ale u mě – a myslím, že i u kolegů – funguje pořád. říká to vás mozek, aby neměl pocit, že makáte nonstop. a řeknu vám — když už sedíte u toho úkolu, jde to fakt líp.

4. Neodkládejte, ale ani nepřepalujte

prokrastinace je zlo, ale naopak přepínat turbo taky není dobré. někdy raději začněte na menším kousku než si říkat, že to zvládnete najednou. kolega mi říkal, že když se vrhne na úkol po troškách, zvládne ho bez stresu, i když vypadá náročně.

5. Naučte se říkat “ne”

tohle je těžké, ale nezbytné. všechno hned přijmout totiž znamená častokrát méně času pro vlastní práci. u nás v kanceláři to třeba funguje – když odmítnete některý meeting nebo úkol, kolegové to pochopí, hlavně když vysvětlíte proč. možná to pomůže i vám.

6. Plánujte si pauzy a odpočiňte si

možná vám přijde, že pauzy jsou ztráta času, ale není to tak. naopak – mozek potřebuje pauzu, pár minut na protažení, kafe nebo jen tak. mě to často zachrání před výbuchem frustrace, kdybych měl něco dělat “na draka”.

7. Udržujte pracovní prostor v pořádku

tahle rada možná vypadá jako z učebnice, ale pracovat v bordelu na stole se mi nikdy nechtělo. když je vše kolem vás přehledné, tak mysl taky. na minulém projektu jsme to zavedli jako pravidlo a fakt to má efekt, i když možná někomu přijde normální “organizovaný chaos”.

8. Zkoušejte nové nástroje – ale pomalu

každý měsíc vychází někdo nový soft, co vám “pomůže s efektivitou”. já třeba měsíce testuju různé appky, ale zjistil jsem, že lepší je si jednu pořádně osvojit než mít deset půl dokonalých. zkuste vybrat jeden nástroj, co vám vážně sedne – třeba Trello, Notion nebo něco podobného.

takže, v práci jsme všichni trochu jiní, ale věřím, že aspoň něco z toho se vám hodí. samozřejmě nemusí to fungovat na 100 % u každého, ale možná je dobré zkusit aspoň pár těchhle tipů. a pokud máte svoje fígle, klidně napište do komentářů – co vám pomáhá přežít a nezbláznit se v práci?